Dag 9: olifanten, thee en koud

5 september 2017 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Gisteren tegen onze gids gezegd dat we met de olifantjes wilden gaan spelen en de mens heeft dat weeral geregeld voor ons se.
We zijn naar een opvangcetrum voor verwaarloosde en gewonde olifanten gereden.
Eerst krijg je een joekel van een mannetje te zien, met 2 indrukwekkende tanden, die door het harde labeur in de bossen z'n poot had gebroken.
Daarna krijg je wat uitleg over het opvangcentrum en de olifanten die er wonen. Dan is het tijd voor een ritje op de rug van zo'n imposant beest! Aangezien tegen de houten zitjes zijn, leggen ze gewoon een deken op de rug van de olifant. Vele aangenamer voor mens en dier. Best wel leuk om er eventjes op te zitten. Daarna richting rivier, waar je de olifant mee mag gaan wassen. Al is wassen niet echt het goeie woord...een beest met de schelp van een kokosnoot gaan schrobben...peelingske dan maar :-).
K had ontdekt dat als je op haar buik duwde zij met haar staart begon te slaan. Gratis douche dus! En als madam dan nog even haar slurf leegtoetert, dan heb je zelf ook een peeling gekregen... of zeg maar zandstraalsessie! Leuk om te doen dus!!

Na een rit van 2u of zo zijn we in de streek van de thee aangekomen. De ene plantage naast de andere. Mooi hoor. Klein minpuntje, 15° en gietende regen, maar dat is natuurlijk eigen aan de streek van Nuwara Eliya.
We logeren in een mooi Brits getint hotel, zonder airco en dik dekentje op bed. Het verschil is echt wel heel groot met de voorbij 7 dagen.

Morgen vertrekken we om 5.30u richting Horton Plains, de jungle dus... Daarna met de trein naar Ella. Door de vele kilometers die we al met ons super deluxe busje gedaan hebben krijg je natuurlijk veel te zien onderweg. Gisteren nog een cobra zien passeren! Blij dat je dan in je busje zit! Vandaag 2 stekeldieren langs de kant van de weg gezien. Apen zitten overal en af en toe een boom vol vleermuizen is ook geen uitzondering. Veel chauffeurs rijden als gekken, zeker de grote bussen, de tuktuks en de brommertjes. Geen van hen kijkt vooraleer het straat op te rijden. Het rare is dan wel dat je hier bijne geen auto's met blutsen zien! K weet niet hoe ze het flikken...over flikken gesproken. Die staan om de paar kilometer met een speedgun, maar laten de rest maar begaan. Gewoon niet te snel rijden dus. Er rijden hier ook opvallend veel nieuwe auto's rond. Honda, Toyota en Tata zijn hier erg populair. Maar de heel oude Mazda's en Toyota's vind ik echt geweldig. Zo wil ik wel ene meenemen! De Mini's (oud model) rijden hier ook nog vlotjes rond, net zoals de Kevers. In ons busje staat Gold Fm op. Zalige muziek van de jaren 70 tem 90. Deze morgen nog aant meezingen geweest met de George Baker Selection!!! Gewoon geweldig.